Vedtægter
Vedtægter for MS-huset
Etableret 1. oktober 2019, som “forening Sclerosehuset
NAVNEÆNDRING TIL ”MS- HUSET”.
Foretaget på bestyrelsesmøde 20. september 2024
1.
Officiel adresse:
Amaliegade 32,3
1256 København K.
2.
Foreningens mission og formål er at arbejde for forbedring af feriemuligheder for personer med diagnosen sclerose og muskelsvind.
Derfor er det besluttet at en person med diagnosen muskelsvind har en ordinær bestyrelsesplads.
Foreningen har speciel fokus på en acceptabel økonomi, detaljeret planlægning af ferier, arrangementer og rejser.
Der skal være optimal indretning af ferielejlighed og support på feriestedet. Ligeledes skal det være muligt at rejse på ferie alene uden afhængighed af pårørende, men ledsager er ikke udelukket. Det skal være muligt at styrke samvær og fællesskab og individuel udfoldelse.
Det er kun betalende medlemmer og personer med diagnosen sclerose og muskelsvind og deres pårørende der kan leje ferieboliger.
Dog kan der i perioder med ledige boliger, udlejes til andre mod en merbetaling.
Dette vurderes af bestyrelse.
2. A
MS-HUSET er et non-profit projekt, der ved indkomne midler fra medlemskaber, ansøgning af midler fra fonde, donationer, sponsoraftaler og indtægter fra events, vil skabe det økonomiske grundlag for aktiviteter.
Aktiviteterne skal støtte op om foreningens hovedformål, som er at investere de indkomne midler i fast ejendomme, der lever op til hovedformålet for foreningen.
3.
Bestyrelsen består af:
Formand
Næstformand
sekretær
kasserer(revisor)
Der tilstræbes 7 bestyrelsesmedlemmer med diagnosen sclerose
Der tilstræbes 1 medlem med diagnosen muskelsvind
(der tilstræbes og forsøges håndhævet at 2/3 af bestyrelsesmedlemmer har sclerose, men bestyrelsespost kan besættes af person med nære relationer i en kort periode)
Det er et krav at bestyrelsesmedlemmer skal være betalende medlem af foreningen.
Bestyrelsen udarbejder sin forretningsorden og konstituerer sig selv efter det fastsatte bestyrelsesmøde i januar måned.
Herunder nedsættes ligeledes de enkelte udvalg som refererer direkte til bestyrelsen efter udarbejdet kommissorium.
Såfremt en suppleant, som ikke har sclerose, overtager en plads i bestyrelsen, skal der hurtigst muligt iværksættes en proces for at finde et nyt medlem med diagnosen sclerose.
Suppleanter:
der tilstræbes 2 medlemmer med sclerose
der tilstræbes 1 medlem med diagnosen Muskelsvind
Bestyrelsesmedlemmer skal så vidt muligt deltage i 80% af møderne. Enten via telefonmøder, online møder eller fysisk tilstedeværelse.
Ved uforudsættelig fravær meldes afbud til formand med information af årsag.
Suppleanter må deltage i alle møder.
Der kan nedsættes ad hoc grupper i en given periode med specialopgaver som refererer til bestyrelsen.
MS- huset kan ikke overtages af andre foreninger, eller nedlægges, med mindre hele bestyrelsen incl. suppleanter er enige.
Formanden har beføjelser til at tegne foreningens aktiviteter.
Har den direkte kontakt til foreningens revisor.
Skal indkalde til bestyrelsesmøder mindst 3 gange årlig, som kan være online eller fysiske.
Datoer aftales så vidt muligt for et år ad gangen i relation til foreningens årshjul.
Ordinære bestyrelsesmøder indkaldes med mindst 3 dages varsel.
Punkter til dagsorden indsendes til formand.
Derudover indkaldes til 2 bestyrelsesmøder om året med fysisk fremmøde. Forsøges planlagt i 1. kvartal og 4. kvartal i relation til årsregnskabets afslutning.
I januar afholdes bestyrelsesmøde hvor der annonceres efter interesserede kandidater til bestyrelsen.
Der skal annonceres på hjemmeside mindst 3 uger før det fastsatte møde.
Nye bestyrelsesmedlemmer indstilles til bestyrelsen som herefter tager stilling til optagelse i bestyrelse.
Konstituerende bestyrelsesmøde skal finde sted senest 2 uger efter mødet i januar.
Formanden er ikke på valg.
Hvis formand ønsker at fratræde eller der opstår situationer hvor andre ønsker et formandsskifte skal dette begrundes og behandles i bestyrelsen som har den endelige beslutning.
Der kan etableres ekstern bistand.
4.
Foreningen har stort fokus på god etik og moral.
Der skelnes ikke mellem forskellige folkeslag. Enhver handling, der arbejder mod dette, vil blive behandlet i bestyrelsen, med efterfølgende vurdering og formel og juridisk konsekvens. Der vil kunne effektiviseres eksklusion.
5.
Bestyrelsen består udelukkende af frivillige. Der ydes ikke honorar for forbrugt tid. Transportudgifter til møder refunderes ikke som udgangspunkt, men kan behandles som enkeltsager i særlige tilfælde.
Der vil i hvert enkelt tilfælde vurderes om udgifter i relation til aktiviteter kan refunderes, og behandles inden aktiviteten udføres.
Ovennævnte begrundet i budget og økonomi.
6.
Regnskab udføres af et anerkendt og professionel revisionsfirma, som er valgt og ansat af bestyrelsen. Dette aftales på bestyrelsens konstituerende møde.
7.
Vedtægtsændringer foretages af bestyrelsen.
Ændringer skal varsles og beskrives inden d. 1. i hver måned og behandles i den efterfølgende måned.
Forud for dette skal der være drøftelse i en samlet bestyrelse, hvor der udarbejdes notat og beslutning så alle føler tryghed i beslutningen.
Kontingent fastsættes på bestyrelsesmødet i januar måned.
Medlemskab kan til enhver tid opsiges. Der refunderes ikke for resterende periode.
Der kan testamenteres efter gældende regler
9.
Såfremt projektet ikke kan gennemføres, og det besluttes at MS-Huset må opløses, vil der blive indkaldt til et ekstraordinært bestyrelsesmøde med dette som eneste punkt på dagsordenen.
Dette møde skal dirigeres og ledes af uvildig juridisk og revisor bistand.